Selecteer een pagina

Nederland, 26 januari 2021

De brandweer krijgt er steeds vaker mee te maken; het bussen van elektrisch aangedreven auto’s. Het blussen van deze categorie blijkt vaak een flinke uitdaging. Maar nu is er de battery fire cooler, bedacht door een brandweerman. René Verboom uit Zierikzee.

De energietransitie fascineert de brandweerman uit Zierikzee mateloos. Hij begon zich daarom in 2010 te verdiepen en specialiseren in duurzame energie en lithium-ion batterijen. Die laatste categorie is volgens Verboom bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Hij weet tevens te vertellen dat een huishouden gemiddeld 138 batterijen in gebruik heeft.

“Door mijn interesse in elektrificatie heb ik in mijn werk als brandweerman ook meer en meer te maken met incidenten waar elektrische apparaten of auto’s bij betrokken zijn” aldus Verboom. “Het lastige is het blussen van deze categorie. Met de blusmogelijkheden die er vandaag de dag bestaan kun je maar moeilijk bij het batterijpakket van een elektrische auto komen. Vaak met alle gevolgen van dien”.

Ineens was daar de uitvinding
Wereldwijd wordt op dit moment onderzocht hoe de batterijen van een elektrische auto gekoeld kunnen worden. Vaak wordt de auto nu nog tien dagen in een enorme bak met water geplaatst. Ook worden er interne mogelijkheden ontwikkeld in het voertuig, zoals een uitschakel- of blussysteem. Daarnaast is er nu de battery fire cooler. Het is een brandweerarmatuur die onder het voertuig kan worden geschoven om bij het batterijpakket te komen om die te koelen.

Het principe en de werking is simpel aldus Verboom; “je plaats het armatuur onder het voertuig en zet er waterdruk op. In het armatuur zitten verschillende gaten die het water onder dezelfde druk tegen de onderzijde van het batterijpakket sproeien en zodoende het voertuig en de batterijen koelt”.

Testfase
Hoewel er overal enthousiast gereageerd wordt op de uitvinding kost de ontwikkeling veel tijd. Bovendien zijn we qua regel- en wetgeving op dit moment nog niet zover, zowel nationaal als internationaal. Er wordt echter aan gewerkt en het patent is ook al aangevraagd. Voorlopig zullen we nog even een lange adem moeten hebben voordat het wereldwijd inzetbaar wordt.

“Het liefste willen bedrijven natuurlijk testrapporten zien. Maar een elektrische auto in de brand zetten doe je niet zomaar”. Ondertussen maken drie bedrijven al wel gebruik van de battery fire cooler: Kuzee, Vreugdenhil en de Veiligheidsregio Utrecht. Deze drie testen het product en zijn vooralsnog zeer tevreden over het resultaat.


Notice: Undefined offset: 0 in /var/www/vhosts/ronvmedia.nl/httpdocs/wp-content/plugins/cardoza-facebook-like-box/cardoza_facebook_like_box.php on line 924
× Tip of foto?